Startsida

onsdag 29 oktober 2014

Läxa 3:ans tabell

V 45 och v 46 är det läxa på 3:ans tabell med tabellprov varje fredag.
Tabellproven testar både multiplikation och division av den aktuella tabellen som är i läxa. 
I klassrummet finns det stenciler som barnen får ta hem och träna på om de vill.


Kom ihåg att det finns bra länkar till sidor att träna multiplikationstabellerna på under Länkar!



fredag 24 oktober 2014

NO-prov måndag 10/11-14

 
V. 46, måndag, är det NO-prov i området "Från frö till frö".
Eleverna får under v. 45 ta hem sina anteckningar och instuderingsfrågorna till området.
Vi har arbetat med instuderingsfrågorna under v. 43 och kommer att fortsätta repetera arbetsområdet under v 45.

Ny information:
Idag, måndag v 45, har vi gått igenom svaren till instuderingsfrågorna och barnen har fått ta hem sitt material.
Vi har även gått igenom målen igen för detta arbetsområde och vad som förväntas att de kan till provet. Detta papper följer också med hem idag.

De behöver inte skrivhäftet i skolan denna vecka utan tar tillbaka den på
måndag v 46.



torsdag 23 oktober 2014

Information

Hej!


Vi vädjar till er föräldrar att inte skicka era barn så tidigt till skolan. När de kommer tidigt så har de ingen tillsyn förrän kl.08.00. Vi tycker att en lämplig tid att vara här är kring 07.45-07.50.
Vi har haft lite bekymmer med att 75 barn vistats utan vuxen i studion på vår våning. Så många barn på en liten yta har resulterat i att det har varit bråk och faktiskt lite skadegörelse. Takplattor har kommit ner från taket samt spel som vi har plockat fram för att de skulle ha något att göra på morgonen har blivit förstörda.
Åtgärden vi införde var att de barn som har gångavstånd till skolan kommer senare och fick stanna ute till fem i åtta på morgonen. Utomhus finns plats för spring och lek men tyvärr inte inomhus.

De barn som åker buss till skolan, vilket är ett fåtal, har inget alternativ att stanna hemma längre på morgonen så de får komma in.
Vi hoppas på er förståelse och att ni pratar med era barn om detta. Om vi arbetar gemensamt så borde detta inte längre vara ett bekymmer.

Ha ett trevligt höstlov!


onsdag 22 oktober 2014

Hej alla där hemma!

 
Den här veckan har vi haft två praktikanter hos oss.
 Dom heter Jack och Simon, dom har
varit med oss på SO och idrotten. Vi har sjungit julsånger på musiken, vi sjöng Staffan var en stalledräng,Mössens julafton och Nu tändas tusen juleljus.
Vi har fått en ny plan där vi kan spela utebandy.
 Nästa vecka har vi höstlov äntligen i en vecka.
 
Snön har äntligen kommit till Kiruna! Så här ser våran skolgård ut.
 
 
 
 
 
 
 

 
Glad halloween och en trevlig helg!
Varma hälsningar från ett gäng busiga elever!
 
Vi som bloggat är Lovisa,Liv,Vilma,Ville,Filip FB,Viktor och Alexander.S
 
:D
 
 
 

Engelskaläxa v.45

Eleverna har fått med sig sitt gula engelskahäfte idag med en skriftlig presentation av sig själva. De har gjort presentationen muntligt i skolan. Läxa till onsdag vecka 45 blir att även kunna presentera sig skriftligt.

tisdag 21 oktober 2014

Tabellprov fredag 24/10

Vi vill påminna er om att det är tabellprov på fredag igen.
Det är samma tabell denna vecka, 2:ans tabell.

Det var ett mycket bra resultat på förra veckans tabellprov!

Brukarrådet 14/10-14

Brukarrådet 2014-10-14
Närvarande: Åsa Eldståhl Johansson, arbetslag 2-3, Anette Norberg Fredriksson, arbetslag 1, Carin Andersson, arbetslag fskl, Anna Enesund, förälder 1B, 4B, Jennie Martinez, förälder 1A, 5B, Johanna Ansler Johansson, förälder 2A,5B, Ann-Helen Olofsson, förälder 6A, Marianne Ek, förälder 7A, Christer Bjuhr, förälder 2B, 4A, Karolina Lundström, förälder 3B, Ann Alatalo, lag grundsärskolan, Jan Gunnare, förälder 3A, Maria Lycksell, lärare 6-7, Stina Engström, förälder förskoleklass B, Conny Persson, rektor särskola, 4-5, Annika Andersson, rektor 6-9, Riitta Kotavuopio Olsson, rektor f-3
Syftet med Brukarrådet
Föräldrar, skolpersonal och rektorer kan lyfta frågor om skolan lokalt och nationellt. Även frågor om skolans inre arbete kan lyftas.

Föräldrars frågor En fråga till 5B skickas av en förälder. Conny tar med frågan till årskursen och återkommer med svar.

 Finns det vikarier när lärare är sjuka? Annika berättar att det nu finns något fler vikarier och det är något lättare att få även korttidsvikarier. Situationen i sexan är löst för denna vecka.

 En förälder frågar om nya regeringsdirektiv. Skolans svar är att det är för tidigt ännu, men när sådana kommer informerar vi b. l. a på Brukarrådet.

 En förälder ställer en fråga om fritids. Carin svarar på frågan.

 Skolskjutsar mellan Bolags- och Nya Raketskolan? Kommer det att fortsätta? Vi kan inte svara på frågan, utan får återkomma med svar senare.

 Trappor till andra våningen i modulerna är farliga. Vi konstaterar att vi inte kan göra annat än att prata med barnen om att de tänker på att inte springa i trappor och ta det försiktigt. Personal kommer att prata med eleverna om de farliga trapporna.

 Föräldrar tar upp att det är för få torkskåp i modulerna. Går det att komplettera med nya torkskåp? Riitta tar reda på det.

 Klockor utomhus? Har vi sådana? Kan vi skaffa en projektor med klocka som lyser på väggen? Rektorerna tar reda på om det går att ordna.
 

 Lösning på trafikproblemen vid modulerna? Är det möjligt att lösa? Kan det ordnas en cirkulationsplats? Hastighetsmätare, går det att ha här utanför? Rektorerna frågar trafikingenjören. Gångtävling föreslås som en åtgärd för att minska trafiken vid Rakethallen.

 En förälder frågar om studieresultaten och om de har påverkats av situationen på skolan. Rektorerna redovisar kort om resultaten i våras. En mer detaljerad genomgång av resultat görs senare i Brukarrådet.

 Uteverksamhet på idrotten för de äldre barnen, frågar en förälder om? Frågan går till personalen via dessa minnesanteckningar.
Rektorers ärenden:
Conny informerar om förstelärarreformen. Vi berättar vilka som är förstelärare och vilka inriktningar de har. På Nya Raketskolan har vi fem förstelärare. Lena Häggström med fokus på svenska, Cecilia Norgren, matematikhandledare i Mattelyftet, Lars Boden med inriktning slöjd, Jeanette Kuoppa med fokus på Naturkunskap och Ann-Charlotte Niemi med inriktning IKT. Rektorerna berättar om pågående arbeten som har koppling till förstelärare.

 Mattelyftet Vi berättar om den stora statliga kompetensutvecklingen i matematik. Många lärare från Nya Raketskolan deltar i satsningen hela året. Lärargrupperna från Kiruna träffas en gång per vecka under hela läsåret. Utbildningen består av flera moduler. I Kiruna Kommun är det modulerna problemlösning och taluppfattning som lärarna arbetar med inom Mattelyftet. Även rektorerna går Mattelyftet för rektorer tillsammans med andra rektorer i landet. Genom Mattelyftet utvecklas det kollegiala lärandet hos lärarna.

 Lokalfrågan: Vi berättar om mötet med NCC. Information om detta finns på hemsidan. Renoveringen av del 3, lågstadiesidan, påbörjas v.43. Under denna vecka sker planering av arbetet. Arbetena beräknas vara klara i mars, men modulerna kommer att finnas kvar till juni.

 Ekonomi: Återhållsamhet när det gäller inköp p. g. a strängt ekonomiskt läge i kommunen.
 Vi förklarar resursfördelningssystemet för föräldrarna. Bemanning av skolan styrs av antalet elever. Olika stadier har olika koefficienter beroende på komplexiteten av verksamheten. T e x en elev på högstadiet genererar mer medel än en lågstadielev p g a att lågstadiet har färre elevtimmar, färre ämnen e t c.
Om skolans systematiska kvalitetsarbete
Vi berättar om de prioriterade områdena i vårt kvalitetsarbete. Annika berättar om vårt systematiska kvalitetsarbete, som vi bedriver utifrån ett årshjul. Personalen dokumenterar
arbetet kontinuerligt under året och gör analyser av arbetet kvartalsvis. I samband med analysen läggs nya mål upp. Under detta år har vi följande fokus:
Genus
Annika berättar att vi valt denna fokus p. g. a att vi ser skillnader i resultat mellan flickor och pojkar. Vi har genusgrupp i skolan, som kontinuerligt förkovrar sig i genusfrågor. Vi har planerat in en genusdag för hela området den 16 december.

Läsförståelse Kommunen har under en längre tid satsat på språket och språkutvecklingen. Vi ser i resultaten att vi behöver utveckla undervisningen i läsförståelsen ännu mer. Förra året deltog kommunens lärare i en bokcirkel. Lärarna läste samma forskningsbaserade bok om lässtrategier. Under detta år har många arbetslag på skolan fortsatt med projekt som baserar sig på den lästa litteraturen,

Måluppfyllelse i matematik Se Mattelyftet ovan. Mattelyftets syfte är att höja kvaliteten på matematikundervisningen.

Tematiskt arbete Tematiskt arbete är en av fem ben i verksamhetsidén. Vi tror på att det tematiska arbetet utvecklar barnens helhetssyn på lärandet och möjliggör för skolan att hinna med det som skall behandlas i de olika ämnena under skoltiden.
Elevinflytande
Elevinflytandet är en viktig del i lärandet. Elever som har inflytande över sitt lärande är mer motiverade och når bättre resultat. Därför betonar vi vikten av elevinflytande och väver in det i vårt dagliga arbete med eleverna.

Kollegialt lärande Kollegialt lärande tillämpas i Matematiklyftet och i läsprojekten. Enligt forskning är kollegialt lärande ett av de effektivaste sätten att kompetensutveckla sig.

Entreprenöriellt förhållningssätt Femton personal har gått en utbildning entreprenöriellt förhållningssätt. Vi ser att denna utbildning stödjet de processer som vi har igång i skolan.
Rektorerna förtydligar att den enskilda skolan har egna prioriterade områden. En förälder frågar att de prioriterade områdena mer handlar om värdegrund? Annika berättar hur fokusområdena hänger ihop med de olika ämnena.
Diskussion om skolans kontakter med övriga samhället
En förälder frågar om hur mycket skolan har kontakt med samhället utanför? Conny berättar hur vi har tänkt med kontakten med näringslivet. Annika berättar om SYV-arbetet och resonemang kring hur SYV utvecklas framöver.

Kan föräldrar komma att berätta om sina arbeten, frågar en förälder. Föräldrar är välkomna att berätta om sina arbeten för elever.
Hundar på skolgården
Många kommer med hundar till skolgården. Vi tycker inte att det är lämpligt av många olika skäl. Många är rädda för hundar och vi har sett att elever har retat hundar som varit fast vid skolan. Vi vill inte att föräldrar tar med hundar till skolgården.

Frukt med till skolan? Skolan skall vara kostnadsfri, enligt skollagen. Att ha frukt med sig är frivilligt, men hur frivilligt blir det när skolan har fruktstund, frågas det. Hur gör vi? Högläsning i stället för fruktstund? Skolan kan inte begära att elever tar med frukt, men vi kan inte heller förbjuda elever att ta med sig frukt.

Nästa Brukarråd 4 december 18.30.
Vid tangenterna,
Riitta

måndag 20 oktober 2014

Elevråd



Elevrådet f-5 14-10-16

Nävarande: Albin 4a, Svante 4b, Maja 5a (ordförande), Lovis 5b (sekreterare), David 3a, Alva 3a, Lina 3b, Eddie 3b, Vilgot 2b, Samuel 2b, Lisa 2a, Hilma J 2a, Robin 1b, Ludvig 1a, Norah fsklb, Mira fskla, Elton fsklb,Albin, Marita Karlenius fskla, Teresa Eliasson åk1, Eva Nyberg åk3, Birgitta Daunfeldt åk 4-5, Riitta Kotavuopio Olsson rektor

 Föregående protokoll från 11 september läses upp av ordförande, Maja.

 Förslag på utemiljösaker tas upp. Alla klasser har nu lämnat in förslag. Det bildas en arbetsgrupp som går igenom förslagen, prioriterar och tar fram en inköpslista för 31075 kr. Ludvig åk 1, Robin åk 1, Svante åk 4 och Albin åk 4 valdes till arbetsgruppen. Teresa hjälper till med att gruppen hittar tider att träffas. Teresa är med i motsvarande personalgrupp. Arbetet i arbetsgruppen måste påbörjas snarast och listan måste vara klar v. 43. Pengarna försvinner om de inte används före 31 december.

 Riitta kontaktar KBAB angående snöröjningen. Snöhögar kommer att finnas på skolgården. Utemiljögruppen tar fram en ritning för högar.

 Alla klasser tar upp målburarna till landhockey. Det är viktigt att målburarna återställs efter att de använts under dagen. Det är viktigt att prata i klasserna om att de inte får förstöras.

 Åk 3 efterlyser hjälmar som de haft tidigare. Ett hett tips är att de är i något förråd. Rastvakterna kanske kan hjälpa elever att hitta dem.

 Det önskas att den nedre parkeringsplatsen vid Rakethallen blir lekplats. Riitta frågar ansvariga om det. Återkommer med svar till lärarna.

 Eleverna tar upp att bänkar utomhus flyttas in till skogen. Teresa tar upp ett förslag om att det vore bra att göra en grillplats ute i skogen. Möblerna skulle vara bra att ha där.

 Eleverna tar upp exempel på kojbyggen i skogen. Ibland är det tyvärr så, att mycket förstörs där och det blir bråk mellan olika grupper av elever. Elevrådet föreslår att man kan starta en affär i skogen. Där kan eleverna byta och "köpa" saker till sina byggen.

 

 Eleverna tar upp leksnurran vid särskolan. Många har klämt sig i den. Det är viktigt att prata om vad man skall tänka på så att det blir tryggt och säkert att gunga.

 Riitta informerar om f-3-delen som skall renoveras. Arbeten påbörjas nästa vecka. Bygget beräknas bli klart tidigast i mars.

 Nästa elevråd är 20 november kl 9.00 i matsalen.

Minnesanteckningarna renskrivits utifrån Lovis handskrivna anteckningar av Riitta

onsdag 15 oktober 2014

Hälsosamtal

Nu är det dags för hälsosamtal för åk 4.
Barnen får idag, onsdag, hem information från skolsköterskorna.
Hälsouppgifter och talong ska fyllas i och lämnas åter till skolan.

fredag 10 oktober 2014

Svenskaläxa v.42


Läxförhör vecka 42 torsdag 16/10
 
Vi (Annika och Yvonne) har sett att barnen frekvent stavar fel på orden nedan. Därför får de denna vecka läxa på dessa ord. Papperet får de på måndag men vill man börja träna redan nu, kan man göra det. ; )

gillade
vill
började
kallt
något
hjälper
frågor
komma
kom
upp
spännande
berätta
forska
minnas
tycker


torsdag 9 oktober 2014

Grupper

Hej!

Vi har gjort mindre förändringar i barnens grupper. De berörda eleverna har med sig schema hem idag. Det börjar gälla från och med måndag den 13/10.
Alla elever har fortfarande gemensamma raster och sluttider.

tisdag 7 oktober 2014

Tjena!

Vi har fått ett tips från våran svenskabok om en hemsida som heter barnensbibliotek.se
På den sidan kan man spela, få tips om författare, boktips och andra aktiviteter.

På badet har vi simmat med korvar. Vad tror ni en korv är?
På musiken spelade vi vad vi ville t ex keyboard och trummor och gitarr.






Hejdå alla läsare från Elias, William, Filip O och Joel.

Matematik - multiplikation

Denna vecka har vi påbörjat ett nytt kapitel i maboken, multiplikation och division.

Under Länkar finns det länkar till tre sidor där ni kan träna på multiplikationstabellerna hemma: Mult, Webbmagistern och Kunskapsstjärnan.
Vi tränar även tabellerna under lektionerna på olika sätt.

Med start v. 42 har vi tabell-läxa varje vecka. Vi tränar på samma tabell under två veckor. Läxan är från måndag till fredag med ett tabellprov varje fredag.
Barnen får ett träningsblad att träna hemma på.
Nästa vecka och v 43 ska barnen träna på 2:ans tabell med prov på fredag.


Brukarråd 14/10

Kom ihåg att maila frågor och synpunkter till brukarrådets representant.

Mailadress finns under fliken Brukarråd.
 

Brukarrådet
Plats: Matsalen
Tid: 14 oktober kl 18.30


Dagordning:
  • Föräldrars frågor
  • Förstelärare
  • Mattelyftet
  • Lokalfrågan
  • Resursfördelningssystemet
  • Prioriterade områden
 




fredag 3 oktober 2014

Fredag 3/10

Idag har tyvärr vår idrott/so-lärare blivit sjuk. Därför måste vi pga vikariebrist skicka hem eleverna ca kl 11.30.
De elever som åker buss får stanna på skolan och ta ordinarie skolskjuts hem.

onsdag 1 oktober 2014

Skolfotografering

Fotografering kommer att ske nästa vecka:

Måndag den 6/10 kl.10.00-11.25 för 4A
Torsdag den 9/10 kl.10.20-11.40 för 4B

Torsdag den 2/10

Hej!
Imorgon slutar eleverna 13.30 för att vi ska på utbildning.
Nästkommande onsdag den 8/10 har eleverna PUS (inarbetad tid). De slutar efter lunch, ca 11.30.