Rektor Conny Persson informerade om;
- förstelärare, allmänt vad det innebär och vilka som finns på Raketskolan.
- mattelyftet som är en fortbildning för mattelärare och som flera av Raketskolans lärare deltar i.
- ombyggnationen av skolan. Vi vet inte mer än det som redan stått i tidningarna. Åk 4 drabbas inte eftersom de har sina lokaler i huvudbyggnaden.
- lärarsituationen, alla tjänster är tillsatta.
- elevledighet, Conny uppmanar alla föräldrar att vara kloka när ni söker ledighet eftersom eleverna aldrig kan ta igen allt som missats. De eleverna missar vid en ledighet får de arbeta i kapp i efterhand. Lärarna har inte möjlighet att skicka med arbete eftersom det är väldigt tidskrävande och planeringen för undervisningen kan ändras och behandla annat ämnesstoff.
Vi påminner om att eleverna ska ha inneskor, ett nyckelband/nyckelring till sin nyckel och gärna en klocka. Klockan är både bra för matematikens skull (träna på klockan) och för att bättre ha koll på tiden under rasterna.
Grupper: Eleverna är indelade i tre grupper med elever både från 4A och 4B. Vi, lärare, ser eleverna som en årskurs och inte två klasser. Eleverna är i sina grupper under ungefär hälften av sina lektioner men de har alla raster samtidigt.
Gruppindelningen har en pedagogisk tanke och grupperna är inte statiska utan kan ändras utifrån olika behov. Självklart tar vi emot önskemål av eleverna om de upplever något problem med grupperna. Men vi måste pröva att arbeta ett tag i grupperna för att se hur dessa fungerar.
Läxor och läxgruvan: Läxor ges vid behov men de kommer inte vara ett stående inslag i undervisningen. Vid behov kan vara om eleverna har missat något eller ligger efter i skolarbetet. Läxgruvan är på onsdag kl 14.10-14.40 och är i 5B;s klassrum. Det finns alltid någon/några lärare där för att hjälpa till med skolarbetet.
Läxgruvan kan vara bra om man har missat något pga av frånvaro eller om man behöver träna extra på något.
Likabehandlingsplan: Vi har pratat med eleverna om likabehandlingsplanen och om den blåa blanketten. En blå blankett ifylls av lärare tillsammans med inblandade elever om en situation som bryter mot likabehandlingsplanen uppstått. Om en blå blankett behövs skrivas informeras föräldrar och rektor.
Vi ser gärna att eleverna själva ska berätta hemma när något inträffat i skolan. Så vid en ev händelse får eleverna i uppdrag att själva först berätta hemma för att sedan ta med en lapp tillbaka till skolan från förälder att de har berättat om händelsen.
Får vi ingen lapp tillbaka så kontaktas föräldrarna.
Egna saker: Mobiler och andra värdesaker tas med på eget ansvar, skolan tar ej ansvar för dessa även om de är inlåsta i skåpen.
Kickboards får inte tas med in i skolan, de tar ett stort utrymme på våningsplanet så de skapar en fara vid en ev utrymning. Eleverna kan ha ett lås till dessa så att de kan låsas fast utomhus vid ett cykelställe. På rasten får man åka kickboard på anvisad plats.
Idrott: Eleverna ska alltid ha med ombyte och handduk. Badbussen går från Rakethallen och vid det första tillfället åker idrottsläraren med eleverna i den första bussen och tillbaka med den sista bussen. En förälder lyfte frågan om eleverna kommer att få extra simning för det som missats tidigare år. De kommer inte erbjudas extra simning men vid de flesta badtillfällena kommer en extra lärare vara närvarande och vara i vattnet med eleverna för att ge bättre hjälp.
Bloggen: Bloggen kommer vara den främsta informationskällan. Eleverna kommer själva få skriva inlägg och berätta om vad de lär sig och vad de arbetar med i skolan.
Alla föräldrar uppmanas att kommentera elevernas inlägg! Det brukar vara mycket uppskattat av barnen.
Brukarråd: Brukarrådets första möte är den 14/10. Vi har en representant men skolan efterfrågar två st. Är någon intresserad så kontakta gärna oss lärare. En sida till brukarrådet kommer att finnas på bloggen.
Utvecklingssamtal: Vi kommer att påbörja utvecklingssamtalen så fort som möjligt. Dessa kommer att vara baserade på elevernas omdömen och IUP från åk 3.
Mentorstid: Eleverna har 30 min mentorstid/veckan. Denna tid används till kontakt mellan mentor och elev för att prata om lärandet, trivsel m m. Ibland kommer eleverna ha tiden i helklass men andra gånger med respektive mentor. Ibland har inte alla mentorstid varje vecka då t ex mentor behöver träffa någon/några enskilt. De som ev inte har mentorstid slutar då tidigare.
Tema: Temat denna termin kommer att handla om Alfred Nobel. Har ni något mindre "skrot" att skicka till skolan t ex tangentbord eller att annat som går att skruva isär och bygga upp till annat vore vi väldigt glada över att få detta till temat. Dock inget som innehåller batterier.
Vid frågor kontakta någon av oss lärare!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar